Met de opmars van steps en elektrische fietsen, is er een explosie van het aantal ongevallen die toe te schrijven zijn aan zachte mobiliteit. Hoe houden we dit veilig? Gratis bewustmakingsmaterieel ter beschikking en een analyse door onze preventieingenieurs
Laten we even terugblikken op de periode van de lockdown: hierdoor ontstonden nieuwe vervoersmiddelen en kregen initiatieven van verhuurbedrijven voor fietsen of gedeelde scooters een boost. Helaas, ook al hebben we de weg ingeslagen naar een groenere mobiliteit, er wachten nieuwe gevaren op ons.
Brigitte Bert, Safety Expert bij AXA: "Zachte vervoermiddelen brengen een verhoogd risico met zich mee, ze combineren de gevaren die de zwakke weggebruiker loopt met de gevaren van snelheid. De snelheid van elektrische fietsen is vaak al een verrassing; bij steps is het zo mogelijk nog moeilijker in te schatten. Velen onder ons (voetgangers, automobilisten, fietsers, ...) hebben geen idee van hun snelheid of worden verrast door de plaats waar ze kunnen opduiken : tegen de rijrichting in, aan de verkeerde kant van de weg, op het voetpad… "
Deelsteps of gehuurde steps worden bovendien soms op de meest onmogelijke plaatsen achtergelaten: neerliggend op de stoep, tegen een garagepoort, verscholen op een schaduwrijk paadje in het park of op een smal en hellend trottoir. Zo vormen ze een echt obstakel voor blinden, voor fietsers die volop in afdaling zijn of voor voetgangers, zeker wanneer het donker wordt.
De weggebruiker die het risico niet schuwt
Zo zouden we de typische stepgebruiker kunnen noemen volgens een studie die AXA France heeft gedaan. Dit zijn de belangrijkste conclusies ervan:
- 40% van de stepgebruikers kent de desbetreffende wetgeving onvoldoende,
- 78% van hen telefoneert terwijl ze met hun gemotoriseerde tweewieler rijden,
- 72% geeft toe sms'jes te lezen of te versturen en 65% leest berichten op sociale media,
- 49% zou al met twee glazen alcohol of meer de step hebben genomen (dus twee keer meer dan automobilisten) en 42% na het nemen van verdovende middelen (tegenover slechts 2% van bestuurders van vierwielers).
Enkele preventietips voor een veiligere zachte mobiliteit
"Deze alternatieve vervoersmiddelen moeten zeker worden aangemoedigd: ze blijken gunstig voor de gezondheid, het milieu, de mobiliteit. Om een maximale veiligheid te garanderen, raden we gebruikers echter aan om bij de keuze van hun step niet enkel te kijken naar de technische aspecten, maar ook bijvoorbeeld het gewicht te controleren als het de bedoeling is om hem mee te nemen in het openbaar vervoer en zeker ook een helm en een fluohesje te dragen (vooral in het ochtendschemering of in de donkerdere maanden)", zegt Ellen Vermeyen, Safety Expert bij AXA Belgium.
Steeds meer werkgevers integreren deze nieuwe realiteit voor hun eigen werknemers, en zetten in op mobiliteitspreventie.
Opleidingsdagen, permanente bewustmaking en preventiemateriaal (zoals een inventarisering van de fietspaden in uw regio of een herhaling van het verkeersreglement) kunnen werknemers helpen om de risico's en het aantal arbeidswegongevallen of ongevallen tijdens opdrachten te verminderen.
Tegelijk zijn er ook tal van gemeenten die er rekening mee houden bij de aanleg van de wegen, zodat deze optimaal kunnen worden gedeeld tussen de verschillende soorten gebruikers. Een delicate maar steeds noodzakelijkere oefening.
AXA biedt gratis gebruiksklaar materiaal aan
Om uw medewerkers bewust te maken van de nieuwe gevaren, stelt AXA u allerlei preventiemateriaal ter beschikking:
1) Handige checklist voor elke stepper
- Een stepgebruiker die sneller dan stapvoets rijdt, wordt beschouwd als een fietser. Hij gebruikt het fietspad of, als er geen is, de rijweg en leeft de verkeersregels voor fietsers na.
- Een elektrische step met een zadel die op de weg wordt gebruikt, wordt gelijkgesteld met een bromfiets. De gebruiker moet dus een geldige verzekering, een gelijkvormigheidsattest en een nummerplaat kunnen voorleggen.
- Een stepgebruiker plaatst zijn step niet zomaar waar het hem uitkomt om andere weggebruikers niet in gevaar te brengen.
- Past zijn snelheid aan in voetgangerszones.
- Maakt geen gebruik van autowegen of snelwegen.
- Rijdt niet onder invloed van alcohol.
- Rijdt niet met een gsm aan het stuur.
- Voorziet zijn step van voor- en achterlichten (of hij draagt er op zijn jas of rugzak).
2) Gebruiksklaar materiaal
Affiches en displays om af te drukken, op de muren op te hangen of uit te delen, berichten om op te nemen in uw tijdschrift of op de website, een traffic flash en quiz om te delen met uw medewerkers
AFFICHE - MET DE FIETS NAAR HET WERK
DISPLAY - MET DE FIETS NAAR HET WERK
TRAFFIC FLASH - MET DE FIETS NAAR HET WERK MET QUiZ
TRAFFIC FLASH - MET DE FIETS NAAR HET WERK BIJLAGE ANTWOORDEN QUiZ